عملیات فرآوری چوب در صنعت و مبلمان – بخش اول – خوگرپلاس
نوشته شده توسط : هانی

عملیات فرآوری چوب در صنعت و مبلمان – بخش اول – خوگرپلاس

عملیات فرآوری چوب – فرآوری چوب به کليه مراحل آماده سازی چوب از زمان برش آن در جنگل تا توليد محصول نهايی اطلاق می شود. در واقع می توان گفت چوب فرآوری شده، چوبی است که عمليات قطع درخت و نگهداری آن در جنگل به نحو صحيح و علمی انجام شده است.

 

عملیات فرآوری چوب – فرآوری چوب به کليه مراحل آماده سازی چوب از زمان برش آن در جنگل تا توليد محصول نهايی اطلاق می شود.

 

در واقع می توان گفت چوب فرآوری شده، چوبی است که عمليات قطع درخت و نگهداری آن در جنگل به نحو صحيح و علمی انجام شده است. همچنین عمليات نگهداری، برش کاری، انجام تيمارهای لازم و چوب خشک کنی نيز به طور صحيح و متناسب با نوع مصرف انجام شده باشد.

 

از آنجاييكه وضعيت عملیات فرآوری چوب تأثير بسيار زيادی بر راندمان و کيفيت محصول نهايی دارد، در نتيجه لازم است تا توليدکنندگان اطلاعات مناسبی در اين خصوص داشته باشند.

عملیات فرآوری چوب در جنگل

عمليات فرآوری چوب در جنگل شامل زمان مناسب قطع درخت، جهت صحيح قطع، نگهداری صحيح گرده بينه ها در جنگل و نحوه انتقال آنها ازجنگل است. تمامی اين امور خارج از محدوده اختيارات تولیدکننده مصنوعات چوبی است. اما توليدکننده می تواند از زمان ورود چوب به کارخانه چوب بری عمليات فرآوری صحيح و مناسبی را  روی چوب مورد نظر اعمال کند.

 

بهترين زمان مناسب برای قطع درخت فصل زمستان است که فعاليت زيستی درخت در کمترين حد خود بوده و مواد قندی و نشاسته ای در کمترين ميزان خود قرار دارند.

 

از طرفی در فصل زمستان به علت شرايط جوی، قارچ ها و حشرات امکان آسيب رسانی کمتری را دارند. در اين فصل تنش های رشد نيز در کمترين حد خود قرار دارند و از طرفی به علت پوشيده بودن زمين از برف احتمال آسيب ديدن درخت در اثر برخورد با زمين کمتر است. قطع درخت بايد در جهتی باشد که در هنگام قطع کمترين آسيب به ساير درختان و نهال های جوان اطراف آن وارد شود.

 

با توجه به تشکيل بافت واکنشی بيشتر در جهت شمال درخت، لازم است جهت شمال را در سطح مقطع درخت مشخص کنيد. این امر باعث می شود تا در هنگام برشهای ثانويه الگوی مناسب برش برای گرده بينه انتخاب شود. همچنین از قرار گرفتن چوب شمال و جنوب در يک تخته جلوگيری شده و شاهد کمترين تنش در يک تخته خواهیم بود.

انتقال گرده بینه از جنگل در عملیات فرآوری چوب

درختان قطع شده را بايستی در اسرع وقت از جنگل خارج کرد و به کارخانه چوب بری انتقال داد. می بایست تا پيش از تخريب چوب توسط حشرات و قارچ ها و خروج رطوبت از گرده بينه، عمليات برش و تبديل گرده بينه به تخته انجام شود.

 

در برخی از کشورها، انتقال به وسيله شناور کردن گرده بينه در آب رودخانه انجام می شود که علاوه برصرفه جويی در مصرف انرژی موجب کاهش آسيب به درختان قطع شده می شود.  آب ازفعاليت قارچ ها و حشرات جلوگيری می کند ضمن اينکه اين امر مانع از خشک شدن و ترك برداشتن سطح مقطع گرده بينه می شود. حرکت درختان قطع شده در آب رودخانه موجب خروج برخی از قندهای پليمر نشده و مقداری از نشاسته موجود در چوب که مورد علاقه قارچ ها و حشرات است می شود و کيفيت محصول نهايی را بهبود می بخشد.

 

از آنجاييکه در کشور ما امکان انتقال گرده بينه با آب وجود ندارد بنابراين بايد به سرعت درختان قطع شده از جنگل خارج شده و شستشو شوند. این کار در استخرهای موجود در کارخانه های چوب بری و يا کارخانه های توليدکننده محصول، قبل از انتقال چوب به کوره انجام می شود.

 

در عملیات فرآوری چوب ، برش از اهميت بسيار بالايی در کيفيت محصول نهايی برخوردار است. لذا بايستی دقت لازم در برش گرده بينه های مختلف صورت پذيرد. انتخاب الگوی برش مناسب و جهت برش صحيح در گرده بينه های مختلف متفاوت است. بهتر است از الگوی شعاعی در برش استفاده کرد تا تخته های توليد شده کمترين عيب را در هنگام خشک شدن پيدا کنند.

 

برای آشنایی با فروشندگان و عرضه کنندگان انواع چوب و مشاهده جزییات محصولات به سایت خوگرپلاس وارد شوید.

 

منبع: ماهنامه صنایع چوب کاغذ





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: